| نویسندگان | سیداحمد مدنی بروجنی |
| نشریه | پژوهش در برنامه ریزی درسی |
| شماره صفحات | ۱ |
| شماره مجلد | ۱۷ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1399/12/01 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
ین پژوهش روایتی تاریخی از مسیر زندگی حرفه ای و اندیشهه هها ی
رالف وینفرد تایلر در حوزة مطالعهات ی برنامه در ه ی ا ه. تها یلر در
دورانی مسیر تحقیقاتی خویش را آغاز کرد که نقش آفرینی بسیاری از
مربیان و معلمان در مدارس و کلاس های درس مبتنی بهر باورهها ی
عامیانه بود او توانس. اندیشه های فلسفی مربیانی چهون هربهارو و
دیویی را به دغدغه های عملی متخصصانی نظیر ثورندایک، چارترز و
بابی. ربط دهد و گسس. میان نظریه و عمل برنام در ی را کاهش
دهد این پژوهش تاریخی به روش ا تنادی و با تحلیل مجموعهه ای
از اطلاعاو تاریخی مغفول، به واکاوی تجارب تحقیقاتی و زمینه های
فکری تایلر پرداخته و برخی از باورهای او را که برای فهم عمیه ق تهر
الگوی مو وم به خطی-منطقی تایلر لازم اند تبیهی ن کهرد ا ه. از
جمل این باورها می توان به موارد زیر اشار کرد: 1( آموزش انتزاعه ی
عملیاو ریاضی به اندازة آموزش جزءبه جزء آنها مؤثر ا .؛ 2( بهرا ی
ایجاد انگیزش درونه ی در دانهش آمهوزان با یه د محتهوا ی درس را بهه
فعالی. های روزانه زنهدگ ی پیونهد داد؛ 3( اجهرا ی صهح یح روش حهل
مسئل دیویی و روش پروژة کیلپاتریک مستلزم این ا ه. کهه روش
منا بی برای ارزشیابی یادگیری دانهش آمهوزان طراحه ی کهرد؛ 4( در
جامع مردم الار دشوارترین وظیفه تبدیل کهردن دانهش آمهوزان بهه
شهروندان مسئولی. پذیر ا .؛ 5( ارزشیابی تکوینی، نه برای قضاوو
دربارة یادگیری دانش آموز یا عملکرد معلم، بلکه برای قضاوو دربهارة
کارآمدی و اثربخشی برنامه در ه ی ا ه.؛ 6( فراینهد برنامهه ریه زی
در ی خطی نیس.؛ و 7( هدف ارزشیابی، بهبود آموزش و هماهنگی
اثربخش تر معلمان ا . در این پژوهش تاریخی، همچنهین رویکهرد
مشارکتی و واقع گرایان تایلر و تلاش های وی برای کهاهش شهکاف
میان نظریه و عمل برنام در ی برجسته شد اند
برنامه » عمهل «