نویسندگان | سیداحمد مدنی بروجنی |
---|---|
نشریه | فصلنامه مطالعات برنامه درسی |
شماره صفحات | ۱۵۷ |
شماره مجلد | ۱۷ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف این مقاله تاریخی واکاوی نقش فعالیتهای ناظران آموزشی ابتدای قررن بی سرتم در پیردایش زروز ه برنامره درسری و ترویج اندیشه برنامه درسی متمرکز است. روش این مقاله اسرتناد به اسناد و آثار نخستین نراظران آموزشری و برنامره ریرزان درسری است. این مطالعه نشان میدهد فکر برنامه درسی متمرکز با هدف محدودسازی اختیارات مدارس و به عنوان ابرزاری بررای ن ر ارت مطرح شد. هریس با اندیشه ن ارت مبتنی بر کتاب درسی، بابیرت با اندیشه برنامه درسی مبتنری برر اسرتانداردها، و راا برا تردوین کتاب راهنمای معلمان، به دنبال اثرگذاری مستقیم برر آمروزش در کالسهای درس بودند. اگر چه اندیشمندانی ن یر جان دیرویی و بروید برررود کوشیدند رویکرد مردمسراررانه ای را کره مبتنری برر اصول روانشناختی نیز بود در ن ریه و عمل آموزش نهادینه کنند اما ناظرانی ن یر هریس، بابیت و چارترز با بهرهگیری از تحقیقات علمگرایانه و قدرت اجرایی توانستند ذینفعان آموزش را در برابرر ذهنیت دیوانساررانه و ن ارتی و نیز در برابر اندیشه برنامه درسی متمرکز و یکپارچه متقاعد کنند. پیدایش زروز ه مطالعراتی برنامره درسی در واقع شروع تفکرر برنامره درسری متمرکرز و برا ن ریر ه مردمسارری اهماهنگ نبود.
tags: نظارت آموزشی، برنامه درسی، فرانکلین بابیت و هارولد راگ