| نویسندگان | سیداحمد مدنی بروجنی |
| نشریه | فصلنامه مطالعات برنامه درسی |
| شماره صفحات | ۱۵۷ |
| شماره مجلد | ۱۷ |
| ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1401/02/15 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف این مقاله تاریخی واکاوی نقش فعالیتهای ناظران
آموزشی ابتدای قررن بی سرتم در پیردایش زروز ه برنامره درسری و
ترویج اندیشه برنامه درسی متمرکز است. روش این مقاله اسرتناد
به اسناد و آثار نخستین نراظران آموزشری و برنامره ریرزان درسری
است. این مطالعه نشان میدهد فکر برنامه درسی متمرکز با هدف
محدودسازی اختیارات مدارس و به عنوان ابرزاری بررای ن ر ارت
مطرح شد. هریس با اندیشه ن ارت مبتنی بر کتاب درسی، بابیرت
با اندیشه برنامه درسی مبتنری برر اسرتانداردها، و راا برا تردوین
کتاب راهنمای معلمان، به دنبال اثرگذاری مستقیم برر آمروزش در
کالسهای درس بودند. اگر چه اندیشمندانی ن یر جان دیرویی و
بروید برررود کوشیدند رویکرد مردمسراررانه ای را کره مبتنری برر
اصول روانشناختی نیز بود در ن ریه و عمل آموزش نهادینه کنند
اما ناظرانی ن یر هریس، بابیت و چارترز با بهرهگیری از تحقیقات
علمگرایانه و قدرت اجرایی توانستند ذینفعان آموزش را در برابرر
ذهنیت دیوانساررانه و ن ارتی و نیز در برابر اندیشه برنامه درسی
متمرکز و یکپارچه متقاعد کنند. پیدایش زروز ه مطالعراتی برنامره
درسی در واقع شروع تفکرر برنامره درسری متمرکرز و برا ن ریر ه
مردمسارری اهماهنگ نبود.