ریشه‌های تفکر برنامه درسی متمرکز: واکاوی دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی نخستین ناظران آموزشی و نقش آن در پیدایش حوزه مطالعاتی برنامه‌درسی

نویسندگانسیداحمد مدنی بروجنی
نشریهفصلنامه مطالعات برنامه درسی
شماره صفحات۱۵۷
شماره مجلد۱۷
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۰۲/۱۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف این مقاله تاریخی واکاوی نقش فعالیتهای ناظران آموزشی ابتدای قررن بی سرتم در پیردایش زروز ه برنامره درسری و ترویج اندیشه برنامه درسی متمرکز است. روش این مقاله اسرتناد به اسناد و آثار نخستین نراظران آموزشری و برنامره ریرزان درسری است. این مطالعه نشان میدهد فکر برنامه درسی متمرکز با هدف محدودسازی اختیارات مدارس و به عنوان ابرزاری بررای ن ر ارت مطرح شد. هریس با اندیشه ن ارت مبتنی بر کتاب درسی، بابیرت با اندیشه برنامه درسی مبتنری برر اسرتانداردها، و راا برا تردوین کتاب راهنمای معلمان، به دنبال اثرگذاری مستقیم برر آمروزش در کالسهای درس بودند. اگر چه اندیشمندانی ن یر جان دیرویی و بروید برررود کوشیدند رویکرد مردمسراررانه ای را کره مبتنری برر اصول روانشناختی نیز بود در ن ریه و عمل آموزش نهادینه کنند اما ناظرانی ن یر هریس، بابیت و چارترز با بهرهگیری از تحقیقات علمگرایانه و قدرت اجرایی توانستند ذینفعان آموزش را در برابرر ذهنیت دیوانساررانه و ن ارتی و نیز در برابر اندیشه برنامه درسی متمرکز و یکپارچه متقاعد کنند. پیدایش زروز ه مطالعراتی برنامره درسی در واقع شروع تفکرر برنامره درسری متمرکرز و برا ن ریر ه مردمسارری اهماهنگ نبود.

tags: نظارت آموزشی، برنامه درسی، فرانکلین بابیت و هارولد راگ