نویسندگان | سیداحمد مدنی بروجنی,محمد امینی,لیلی کاشانیان |
---|---|
نشریه | مطالعات آموزشی و آموزشگاهی |
شماره صفحات | ۳۸۹ |
شماره مجلد | ۱۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر واکاوی دیدگاهها و روشهای معلمان برای تکلیفدهی به دانشآموزان دورة اول ابتدایی است. روش پژوهش از نوع کیفی مبتنی بر مصاحبه است. جامعة آماری را آموزگاران خبره دورة اول ابتدایی در شهرستان کاشان تشکیل میدهند که 33 نفر از ایشان به روش نمونهگیری هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند. دادههای حاصل از مصاحبهها ابتدا به صورت جزء به جزء و در نهایت، به روش کدگذاری کلگرایانه تحلیل شد. پایایی در کدگذاری دادهها با روش توافق درونکدگذار بررسی شد که بر مبنای شاخص کلگرایانه برای کدهای منتخب از 65 / 0 تا 75 / 0 برآورد شد. تحلیلها نشان داد معلمان در شش زمینة مرتبط، بهطور سازندهای از تکلیف منزل بهرهگیری میکنند: 1 . به عنوان راهبردی برای یادگیری کاملتر؛ 2. به عنوان راهبردی برای مشارکت؛ 3 . به عنوان راهبردی برای ارزیابی تکوینی و بهبود تدریس؛ 4. به عنوان راهبردی برای آموزش مجزا؛ 5. به عنوان راهبردی برای بازخوردهی؛ و 6 . به عنوان راهبردی برای تنوعبخشی به فعالیتهای آموزشی. یافتة تکمیلی و مهم پژوهش حاضر اینست که تفاوتهای قابل ملاحظهای در روش معلمان برای تکلیفدهی وجود دارد؛ زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف بسیار متفاوت است، گاه برای تکلیفدهی از روشهای نامتعارف استفاده میشود، گاهی معلمان ماهیت تکالیف را به دلیل اعمال فشار از سوی والدین، مدیر مدرسه، حتی سایر معلمان تغییر میدهند؛ و رویکرد منسجمی در زمینة ارزیابی تکالیف ندارند.
tags: آموزش ابتدایی، تدریس، تکلیف منزل، مدیریت کلاس.