تحلیل سوگیری‌های جنسیتی در ارزشیابی‌های دانشجویان از تدریس مدرسان دانشگاهی

نویسندگانسیداحمد مدنی بروجنی,طاهره ظفری پور
نشریهنامۀ آموزش عالی
شماره صفحات۱۲۴
شماره مجلد۱۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲/۰۴/۰۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

بر اساس پژوهش‌ها انواعی از عوامل می‌توانند نتایج ارزشیابی‌های دانشجویان از تدریس اساتید را تحت تأثیر قرار دهند. هدف اصلی آزمودن این فرضیه بود که سوگیری جنسیتی می‌تواند نتایج ارزشیابی‌های دانشجویان از تدریس اساتید را تحت تأثیر قرار دهد. جامعة آماری اول پژوهش را 769 نفر از مدرسان تشکیل داده‌اند که طی شش نیمسال گذشته به عنوان استاد در دانشگاه کاشان تدریس کرده‌اند. برای نمونه‌گیری افزون بر کاربرد روش خوشه‌ای، شرط‌گذاری‌های لازم نیز متناسب با طرح و هدف تحقیق انجام شد و در نهایت نمونه‌ای شامل 443 استاد به دست آمد. با توجه به اینکه تعداد 3769 دانشجو طی شش نیمسال این استادان را ارزشیابی کرده‌ بودند در نهایت نمونه‌ای شامل 23285 سطر داده به دست آمد. ا اول، دانشجویان پسری که استاد مرد داشته‌اند در مقایسه با دانشجویان دختری که استاد زن داشته‌اند در هر سه مؤلفة «تسلط علمی و قدرت بیان»، «مدیریت اثربخش درس و کلاس» و «انگیزش دانشجویان و احترام» استادان خویش را ضعیف‌تر ارزشیابی کرده‌اند که نشان‌گر سوگیری دانشجویان پسر علیه استادان مرد است. دوم، پسرانی که استاد مرد داشته‌اند در مقایسه با دانشجویان دختری که استاد مرد داشته‌اند در هر سه مؤلفه نمرات ارزشیابی کمتری که نشان‌گر سوگیری دانشجویان پسر نسبت به استاد غیرهمجنس است.

tags: ارزشیابی ارزیابی عملکرد ارزشیابی دانشجویان از تدریس استادان زن سوگیری جنسیتی