نویسندگان | شیدا خوشه مهری ، قربان فتحی اقدم، محمدجواد پوروقار |
---|---|
نشریه | مجلۀ علوم روانشناختی |
ارائه به نام دانشگاه | آزاد اسلامی واحد علوم و نحقیقات |
شماره صفحات | ۴۹۵-۵۰۱ |
شماره سریال | ۱۹ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۵/۰۴/۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
بسیاری از دختران نوجوان در سن بلوغ، با مسائلی نظیر افسردگی، احساس تنهایی و تصویربدنی روبرو میشوند که گاهی به شکل
اختلالات روانی و حاد، مانع رشد طبیعی عاطفی و روحی میگردد. اما مسئله اصلی این است، آیا فعالیتهای هوازی بر افسردگی،
احساس تنهایی و تصویر بدنی دانش آموزان نوجوان دختر ت ثیر دارد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر فعالیتهای هوازی بر
افسردگی، احساس تنهایی و تصویر بدنی دانش آموزان نوجوان دختر بود. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و
پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل دانش آموزان دختر سال هشتم دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران بود. 11 دانش آموز
با روی نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ) 32 نفر( جایگزین شدند. ابزار
پژوهش عبارتند از، پروتکل اجرایی جلسات فعالیت هوازی )پور وقار و بهرام، 2104 (، پرسشنامه افسردگی )بک، 0163 (، پرسشنامه فرم
کوتاه مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی بزرگسالان دی توماسو و اسپینر ) 0113 ( و پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی )هالینگ و
همکاران، 2111 (. یافتهها: فعالیتهای هوازی بر بهبودی افسردگی و احساس تنهایی ت ثیر داشت، اما بر تصویربدنی تاثیری نداشت
نتیجهگیری: فعالیت هوازی باعث بهبود افسردگی و احساس تنهایی دانشآموزان نوجوان دختر شد.
tags: فعالیتهای هوازی، افسردگی، احساس تنهایی، تصویر بدنی، دانشآموزان، نوجوان، دختر