تاثیر یک دوره برنامه تمرین هوازی بر عوامل روانشناختی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

نویسندگانمحمد ابراهیم بهرام-محمد جواد پور وقار-عروف زا
تاریخ انتشار۲۰۱۵-۷-۰۱
نوع نشریهچاپی

چکیده مقاله

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر 8 هفته تمرین هوازی برسلامت روانی دانش آموزان پسر 15 تا 18 سال مقطع متوسطه بود.این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام گرفت. از بین دانش آموزان دبیرستا نهای پسرانه دولتی کاشان، 60 نفر بهطور تصادفی خوش های، انتخاب و به دو گروه مساوی مداخله با،163/73 4/ 56 ،قد 92 /73 9/ 17 ،وزن 91 /46 1/ (سنتقسیم شدند. عوامل مرتبط با سلامت روانی، از طریق پرسشنامه)انداز هگیری شد. برنامه تمرینی، شامل 8 هفته تمرینهوازی و هر هفته سه جلسه، با شدت 60 تا 75 درصد ضربان قلببیشینه بود. طی دوره تمرین، آزمودن یهای گروه کنترل هیچ گونهفعالیت ورزشی منظمی نداشتند. برای طبیعی بودن توزیع داد هها ازآزمون کالموگروف- اسمرنوف و برای ارزیابی اثربخشی تمرینات ازآزمون استفاده شد.یافت هها نشان داد، اختلاف معناداری در سلامت جسمانیسلامت روانی، اضطراب، اختلال در خوابسازگاری بین فردیو افسردگیگروه تجربی در پس آزمون وجود دارداما شاهد تفاوت معناداری مشاهده نشد