کاربرد نشانگرهای فراگفتمانی زبان فارسی در مقالات علمی پژوهشی علوم انسانی برای نشان دادن مشارکت و تعامل نویسنده

نویسندگانعباس زارعی تجره
همایشنوزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۵-۰۲-۲۵ - ۲۰۲۵-۰۲-۲۷
محل برگزاری همایش1 - کاشان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

در حوزه نگارش، بیشتر تجقیقات مربوط به زبان نگارش علمی در ایران مربوط به اصول کلی و فرارشته¬ای است و بررسی تفاوتهای بین رشته¬ای در این زمینه خلاء تحقیقاتی است. سوال مورد بررسی در پژوهش حاضر این بود که آیا نویسندگان فارسی زبان مقالات علمی در رشته¬های مختلف علوم انسانی به طور مشابهی از نشانگرهای زبانی به طور عام و واژگانی فراگفتمانی به طور خاص برای بیان و انعکاس حضور خود در متن علمی استفاده می¬کنند یا خیر. هدف تحلیل متن مقالات از نظر فراوانی و تنوع نشانگرهای فراگفتمانی (شامل عبارات احتیاطی، تقویت کننده¬ها، نگرش نماها، ضمایر اول شخص، ذکر مخاطب و عبارات امری) بر اساس مدل تعاملی هایلند و در درجه دوم بررسی معنی داری تفاوتهای احتمالی بین رشته¬ای در چند رشته¬ علوم انسانی بود. بررسی کیفی نشانگرهای فراگفتمانی از طریق کدگذاری عناصر واژگانی متن مقالات برای نشانگرهای گفتمانی انجام شد

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: نگارش دانشگاهی، مقالات علمی، صدای نویسنده، مدل هایلند، نشانگرهای گفتمانی