نویسندگان | عباس زارعی تجره-مریم جلائی پیکانی-لیلا خوبیان بادی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۶-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
در این پژوهش تأثیر دو نوع بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری فراگیران زبان عربی بررسی شد. هدف اصلی مشخص کردن اثر ارائه بازخورد مستقیم و غیرمستقیم مدرس بر بهبود کنش نگارش دانشجویان کارشناسی مورد مطالعه و بررسی تفاوت احتمالی بین اثر انواع بازخورد بر کیفیت نگارش بود. در این راستا، 27 دانشجوی سال دوم دوره کارشناسی زبان عربی دانشگاه کاشان بر اساس اصول نمونه گیری آسان انتخاب شده و در دو گروه مجزا (گروه دریافت کننده بازخورد مستقیم شامل 14 دانشجو و گروه دریافت کننده بازخورد غیرمستقیم شامل 13 دانشجو) در طول یک نیمسال کامل(16 هفته) مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای نیمسال، سطح کنش نوشتاری از طریق پیش آزمون محقق ساخته سنجیده شد. سپس در هفته های نیمسال تحصیلی، اعضای یک گروه نسبت به نوشتار خود بازخورد مستقیم و اعضای گروه دیگر بازخورد غیر مستقیم دریافت کردند. میزان ارتقای نمرات از پیش آزمون تا پس آزمون به عنوان شاخص بهبود کیفیت نگارشی با استفاده از نرم افزار SPSS در هر گروه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت؛ نتایج حاصل از آزمونT مقایسه گروههای مستقل و مقایسه میانگین های پیش آزمون و پس آزمون هر گروه نشان داد که 1) در اثر هر دو نوع بازخورد اصلاحی تفاوت معنی داری در میانگین نمرات نگارش در پیش آزمون و پس آزمون ایجاد شد و 2) بازخورد مستقیم با تفاوت معناداری نسبت به بازخورد غیرمستقیم در بهبود نگارش دانشجویان مورد مطالعه مؤثرتر بود.