نویسندگان | عباس زارعی تجره-تهمینه خلیلی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۷-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | SCOPUS ,ISC |
چکیده مقاله
تحقیق به منظور محاسبه میانگین اثر شیوه آموزشی ژانر-مدار بر اساس مطالعات جهانی 26 سال گذشته و بررسی تعامل آن با متغیرها تعدیل کننده (نوع فعالیت، سطح تحصیلات و زبان اول) انجام شد. جامعه آماری پژوهشهای مرتبط شامل 255 مقاله پژوهشی و حجم نمونه نهایی مطالعات قابل قبول بر اساس اصول روش شناختی دقیق، 26 اثر پژوهشی تجربی و شبه تجربی شامل مجموع 28 اندازه اثر محاسبه شده برای شیوه آموزشی ژانر-مدار بود. پس از بررسی محتوایی دقیق و کدگذاری مطالعات وارد شده در فراتحلیل، اندازه میانگین اثر و نقش متغیرهای تعدیل کننده با استفاده از نرم افزار CMA محاسبه شد. نتایج نشان داد که شیوه آموزشی ژانر-مدار در مجموع اثر ضعیفی در نگارش به زبان انگلیسی دارد (Cohen’s d= 0.298) و اندازه اثر متوسط آن در سطح دبستان، برای نگارش پاراگرافها، و برای ژاپنی ها بطور معناداری بالاتر است.