شناسایی علل عدم کارایی ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی

نویسندگانزینب السادات اطهری اصفهانی,محمد امینی,ایمان طسوجیان
همایشGlobal Conference on Psychology and Educational Sciences, Law and Social Sciences at the start of the third millennium
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۵-۹
محل برگزاری همایششیراز
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

پژوهش حاضر در زمینه یکی از اساسی ترین مباحث روز در حوزه¬ی آموزش وپرورش تحت عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر عدم کارایی ارزشیابی توصیفی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع اسنادی( کتایخانه¬ای) و جامعه آماری صرفاً کلیه منابع و اسناد مورد مطالعه در زمینه ارزشیابی توصیفی می¬باشد. برای تجزیه و تحلیل داده از روش استنتاجی و از نوع پیش¬رونده استفاده شد. نتایج این پژوهش، نقش چهار عوامل محتوای، مشکلات بازخوردی، فضایی رفاقتی کلاس درس و معلمان را بر عدم کارایی مناسب ارزشیابی توصیفی مؤثر نشان داد. که در عنصر محتوا عدم تناسب بین حجم کتاب¬های درسی و نظام ارزشیابی توصیفی، در عنصر مشکلات بازخورد بی توجه به تناسب بازخورد با درک دانش آموزان ابتدایی، میزان استفاده از بازخوردها، زمان استفاده از بازخوردها ، در عنصر فضایی رفاقتی کاهش انگیزه برای رقابت و یادگیری پایین دانش آموزان قوی¬تر ودر عنصر معلم عدم دخالت معلمان در تغییر در نظام ارزشیابی، عدم آگاهی معلمان با نحوه¬ی اجرای ارزشیابی توصیفی به عنوان چالش های پیشروی نظام ارزشیابی دوره¬ی ابتدایی استنتاج شد.