نویسندگان | زینب السادات اطهری اصفهانی,مهدی زنبیل باف |
---|---|
همایش | پنجمین همایش علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۴-۲۳ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
یکی از مشکلات شایع در مدارس علی الخصوص در مدارس ابتدایی خوانایی دست خط دانش آموزان است .هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر این خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی است. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش، نتایج حاصل نشان داد که عوامل پیش نیاز نوشتاری، عوامل کارپژوهی وعوامل مرتبط با دیکته نویسی بر خوانانویسی دانش آموزان موثر است و عوامل مربوط به خطاهای متداول تاثیر چندانی بر خوانانویسی دانش آموزان ندارد. در این پژوهش این عوامل عبارتند از :وضعیت نشستن، ثبات و تحرک اندام های فوقانی بدن و نحوه ی گرفتن قلم، پرفشارنویسی، کم رنگ نویسی بیش از حد، زاویه دار نویسی بیش از حد، نامرتب نویسی بیش از حد، فاصله دار نویسی بیش از حد که باید در هنگام اجرای عملی نوشتن مورد مشاهده و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.