رویکرد ساختاری اختلالات نوشتاری در بین دانش آموزان ابتدایی

نویسندگانزینب السادات اطهری اصفهانی,مهدی زنبیل باف
همایشپنجمین همایش علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۷-۴-۲۳
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

یکی از مشکلات شایع در مدارس علی الخصوص در مدارس ابتدایی خوانایی دست خط دانش آموزان است .هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر این خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی است. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش، نتایج حاصل نشان داد که عوامل پیش نیاز نوشتاری، عوامل کارپژوهی وعوامل مرتبط با دیکته نویسی بر خوانانویسی دانش آموزان موثر است و عوامل مربوط به خطاهای متداول تاثیر چندانی بر خوانانویسی دانش آموزان ندارد. در این پژوهش این عوامل عبارتند از :وضعیت نشستن، ثبات و تحرک اندام های فوقانی بدن و نحوه ی گرفتن قلم، پرفشارنویسی، کم رنگ نویسی بیش از حد، زاویه دار نویسی بیش از حد، نامرتب نویسی بیش از حد، فاصله دار نویسی بیش از حد که باید در هنگام اجرای عملی نوشتن مورد مشاهده و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.