نویسندگان | زینب السادات اطهری اصفهانی,محمدحسین بابایی |
---|---|
همایش | سومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۲-۱۰-۱۲ - ۲۰۲۲-۱۰-۱۴ |
محل برگزاری همایش | 1 - بابلسر |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه فرهنگیان و انجمن آموزش و پرورش تطبیقی |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه تصاویر و فعالیتهای کتابهای فارسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به آموزش سپاسگزاری انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابهای فارسی دوره ابتدایی (721 صفحه) بود. برای نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که در مقایسه با فعالیتهای یادگیری، آموزش سپاسگزاری بیشتر از طریق تصاویر انجام شده است. به علاوه در مقایسه با پایههای تحصیلی، آموزش سپاسگزاری در پایه اول ابتدایی بیشتر از سایر پایهها از طریق تصاویر انجام شده است. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد در کتابهای فارسی دوره ابتدایی به آموزش مؤلفه تمرکز بر داشتهها در پایه اول بیشتر از سایر پایهها توجه شده است. همچنین مؤلفههای آموزش سپاسگزاری به ترتیب از بیشترین به کمترین میزان فراوانی عبارتند از: لحظه حال، تشریفات مذهبی، قدرشناسی، میان فردی و حیرت. دو مؤلفه مقایسه خود/ اجتماعی و مصیبت/ فقدان وضعیت نامطلوبی در کتابهای فارسی دوره ابتدایی داشتند؛ به گونهای که فراوانی آنها صفر یا یک بوده است. بنابراین نتایج تحقیق بیانگر آن است که تدوین کنندگان کتابهای درسی به نیاز دانش آموزان ابتدایی به تصاویر به جهت برخورداری از تفکر عینی در یادگیری مطالب توجه داشتهاند و لازم است به اهمیت فعالیتهای درسی نیز در آموزش سپاسگزاری توجه بیشتری مبذول نمایند.
کلید واژه ها: سپاسگزاری، کتاب فارسی، تصاویر، فعالیتهای یادگیری، دوره ابتدایی