نویسندگان | علی غلامی,زینب السادات اطهری اصفهانی,حمید رحیمی سمیرمی |
---|---|
همایش | همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۲-۱۵ - ۲۰۲۳-۰۲-۱۵ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
رهبری تحولی یکی از سبکهای رهبری مناسب برای محیطهای نیازمند تغییر است. این سبک رهبری میتواند در نهادینهسازی اخلاق حرفهای مؤثر باشد. هدف اصلی در این پژوهش، بررسی نقش سبک رهبری تحولی در اخلاق حرفهای مدیران مدارس شهرستان طبس است. با توجه به ماهیت تحقیق، روش تحقیق از نظر اجرا توصیفی – همبستگی است. بعلاوه، از لحاظ هدف این تحقیق از نوع کاربردی است. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سبک رهبری تحولی و پرسشنامه اخلاق حرفهای استفاده گردید که از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. جامعه آماری مورد نظر را کلیه معلمان مدارس آموزش و پرورش دستگردان شهرستان طبس تشکیل دادند که از میان آنها تعدادی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه آماری 176 نفر (116 مرد و 60 زن) از معلمان مدارس شهرستان طبس بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم (جنسیت و مقطع تحصیلی) انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین سبک رهبری تحولی و تمامی مؤلفههای آن (مؤلفههای نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش و ترغیب ذهنی) بهجز مؤلفه ملاحظات فردی با اخلاق حرفهای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، ضرایب رگرسیون نشان داد سبک رهبری تحولی و مؤلفههای آن به جز مؤلفه ملاحظات فردی میتواند اخلاق حرفهای مدیران را پیشبینی و تبیین نماید. بعلاوه، بین سبک رهبری تحولی و اخلاقحرفهای بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، مدرک تحصیلی، مقطع مدیریت و سابقه مدیریت) تفاوت معنادار وجود ندارد، بنابراین استفاده از سبک رهبری تحولی میتواند در کاربست کدهای اخلاق حرفهای برای مدیران نقش مؤثری داشته باشد.
کلید واژه ها: رهبری، رهبری تحولی، اخلاق، اخلاق حرفهای، مدیر