ادراکات و تجارب زیسته معلمان از وضعیت آموزش هنر در کلاس‌های چندپایه (مورد مطالعه: استان چهارمحال و بختیاری)

نویسندگانزهرا صیادی شهرکی,زینب السادات اطهری اصفهانی
نشریهاندیشه‌های نوین تربیتی
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارdate-error
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف مطالعه حاضر شناسایی تجارب زیسته‌ی معلمان از وضعیت آموزش هنر در کلاس‌های چندپایه ابتدایی بود. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از روش پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش، معلمان کلاس‌های چندپایه ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری بودند که از آن‌ها 16 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله‌برفی انتخاب شد. تحلیل داده‌ها با روش کوربین و استراوس صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که تعداد کدهای باز استخراج شده (2091) بود که به ترتیب در چهار هسته‌ی اصلی هنرهای ترسیمی (89/29)، دستی (30/26)، ادبی (63/24) و نمایشی (18/19) دسته‌بندی شد. کد محوری «نقش مشارکتی معلم و دانش‌آموزان» دارای بیشترین فراوانی در هنرهای ترسیمی (88/14)، نمایشی (22/17) و ادبی (24/25) و کد محوری «تلفیق هنرهای دستی با دروس مختلف» دارای بیشترین فراوانی در هنرهای دستی (36/14) بود. در ارتباط با کمترین کد‌های محوری نیز می‌توان به «انجام فعالیت‌های انفرادی» اشاره داشت که دارای کمترین فراوانی در هنرهای دستی (45/1) و ادبی (58/0) بود. کد‌های محوری «بی‌توجهی معلم به ارزشیابی» و «استفاده از فضای کلاس» دارای کمترین فراوانی در هنرهای نمایشی (2) و کد محوری «عدم توجه به گروه‌بندی» دارای کمترین فراوانی در هنرهای ترسیمی (96/0) بود. در نهایت یافته‌ها حاکی از این امر است که اهمیت انواع هنرها در نزد معلمان کلاس‌های چندپایه، به یک میزان نبوده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد که متصدیان امر با برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت، اهمیت آموزش و توجه به انواع هنرها را برای معلمان کلاس‌های چندپایه تبیین نموده و حمایت‌های لازم را در این راستا به عمل آورند.

tags: آموزش هنر کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی معلم ابتدایی پدیدارشناسی